Platforma ASIST

ACCELERATORUL DE ÎNTREPRINDERI SOCIALE

Scurta prezentare Acceleratorul de afaceri sociale ASIST este o component rezultă din Proiectul ASIST -Antreprenoriat Social și Întreprinderi Sociale în Transilvania, finanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020/ POCU/449/4/16/126610. Acceleratorul de afaceri sociale ASIST este un un program destinat antreprenorilor, care își propun să realizeze activităţi economice cu impact social sau de mediu, care doresc să-şi dezvolte abilităţile în domeniul economiei sociale, pentru asigurarea dezvoltării și gestionării sustenabile a afacerii sociale. Introducere în Economia Socială
  • Profilul și aptitudinile unui antreprenor social
  • Competențele antreprenorului social
Inițierea unui Start-up social
  • Alegerea unei nișe; Ideea de afacere socială
    • Cum aflu dacă ideea mea de afaceri este sustenabilă;
    • Resursele necesare pentru inițierea afacerii sociale (imobiliare, financiare, umane, tehnologice);
    • Mediul de afaceri social (contextul economic și social, cadrul legal, oportunități și amenințări);
  • Planificarea și conducerea afacerii sociale
    • Înființarea afacerii sociale (înregistrarea și autorizarea întreprinderi sociale sau întreprinderii sociale de inserție);
    • Brandul afaceri sociale– denumirea firmei, sigla sociala și marca socială;
    Marketing şi organizarea marketingului
  • Piața – ținta și poziționarea produselor/serviciilor sociale pe piață:
    • Definirea pieței (piața potențială, cota de piață, studii de piață, concurența);
    • Condițiile de intrare pe piață (praguri de intrare pe piață, piețe nișă, reglementări ale pieței, cunoașterea „regulilor jocului”);
    • Caracteristici sociale și de mediu ale consumatorului (standard, trenduri, etc.);
  • Marketingul afacerii sociale:
    • Atragerea și fidelizarea clienților;
    • Identificarea concurenței; beneficii ale afacerii sociale;
    • Portofoliul de produse/servicii; ciclul de viață al produselor ;
    • Construirea mixului de marketing (produs, preț, canale de vânzare, promovare);
    • Publicitatea și reclama; promovarea prin intermediul internetului;
    Promovarea afacerii sociale (on-line/off-line)
    1.Definirea pieței (piața potențială, cota de piață, studii de piață, concurența):
    • Condițiile de intrare pe piață (praguri de intrare pe piață, piețe nișă, reglementări ale pieței, cunoașterea „regulilor jocului”);
    • Protecția consumatorului; standarde de calitate;
    2.Strategii de promovare; (on-line/ off-line)

    3.Vânzarea:
    • Construirea planului de vânzări (ce și cât trebuie să vând ca să fiu profitabil, cât de mult îmi permite piața să vând, ce prețuri am și ce reduceri ofer, canale de vânzare, cum dezvolt component socială);
    • Gestionarea portofoliului de clienți și optimizarea acestuia (care sunt clienții care îmi sprijine afacerea socială, care sunt cei care creează cele mai multe probleme);
    • Achizițiile publice sociale; oportunități și criterii de eligibilitate;
    • Comerțul internațional;
    • Comerțul online;
    Accesarea fondurilor nerambursabile pentru finantarea afacerii sociale
      1. Sursele de finanțare (de unde fac rost de bani pentru derularea afacerii);
      2. Indicatorii financiari (cum aflu cât de rentabilă/bancabilă este afacerea socială);
      3. Cash flow-ul (cum aflu de câți bani am nevoie și câți am în fiecare moment);
      4. Atragerea surselor externe de finanțare: creditarea, ajutoare de stat, participare la capital etc.
    Crearea, optimizarea si dezvoltarea produsului social și circular
      1. Tehnologia necesară, achiziția, instalarea, întreținerea;
      2. Produsul propriu-zis, designul, ambalajele;
      3. Cercetarea, produsele noi, costuri, investiții;
      4. Protejarea drepturilor de proprietate intelectuală
      5. Relațiile internaționale (achiziționarea de know-how, francizarea, licențierea);
      6. Implementarea în afacerea social a principiilor economiei circulare
    Managementul riscului si dezvoltarea afacerii sociale
      1. Evaluarea și gestionarea riscurilor;
      2. Prevenirea fraudelor;
      3. Asigurarea împotriva riscurilor;
      4. Lichidarea afacerii sociale; falimentul;
      5. Strategii de dezvoltare;
    Planul pentru dezvoltarea afacerii sociale
      1. Ce este un plan de afaceri social?
      2. De ce este nevoie de un plan pentru afacrea socială?
      3. Structura planului pentru afaceri sociale:
      • descrierea afacerii sociale;
      • planul de marketing;
      • planul managerial;
      • planul de management financiar;
      • anexele planului de afaceri;
      Modul de organizare:
      Programul de accelerare este destinat pentru fondatori afaceri mici și membrii echipei acestora, care desfășoară o activitate antreprenorială cu impact social și de mediu în cadrul comunităților de unde provin și doresc să-și dezvolte afacerea.
      În cadrul programului vor fi furnizate o serie de traininguri tematice, vizite de studiu, sesiuni de coaching în grup și de mentorat individual.
      Programul se va desfășura la cerere și/sau în funcție de finanțările existente pe piată.
      În paralel, în cadrul programului beneficiarii acceleratorului vor avea acces la platforma online ASIST pentru promovarea afacerilor și inițiativelor sociale pe care le deruleză.